تحقیقات جدید نشان می دهد دیابت نوع 1 می تواند از درون رحم آغاز شده باشد

نهم اکتبر 2020- قبلاً تصور می شد که کودکان زیر شش ماه فقط می توانند به دیابت نوزادی(neonatal diabetes) مبتلا شوند که ناشی از یک جهش ژنتیکی بر سلولهای تولید کننده انسولین در لوزالمعده است و نه دیابت نوع 1 ، که در آن سلول های مشابه در اثر حمله سیستم ایمنی از بین می روند. از آنجایی که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و مبتلایان به دیابت نوزادی به درمان های مختلفی احتیاج دارند، تشخیص افتراقی آنها به طور فوق العاده ای مهم است.

 یافته های یک مطالعه ی جدید نشان می دهد دیابت نوع 1 ممکن است در نوزادان قبل از رسیدن به شش ماهگی ایجاد شود. این اولین بار است که در چند ماه اول زندگی یک بیماری خود ایمنی از این دست توصیف می شود، و آنچه را که ما در مورد سیستم ایمنی بدن می دانیم به چالش می کشد.ابتلا بسیار زودهنگام به دیابت نوع 1، اکنون به وزن کم هنگام تولد مرتبط است و این احتمال وجود دارد که حمله ایمنی پشت این بیماری و کاهش تولید انسولین از قبل از تولد آغاز شده باشد.

در تحقیق منتشر شده درDiabetologia ، مجله انجمن اروپایی مطالعه دیابت[EASD] ، دانشمندان گروهی از کودکان را که قبل از شش ماهگی به دیابت مبتلا شده بودند، اما هیچ یک از جهش های ژنتیکی شناخته شده برای ایجاد دیابت نوزادی را نداشتند، بررسی کردند. تیمی از محققان دانشگاه اکستر، کالج کینگ لندن و موسسه تحقیقات شمال غربی اقیانوس آرام در سیاتل می خواستند دریابند که آیا این کودکان در واقع به دیابت نوع 1 مبتلا هستند یا خیر.

آنها 166 نفر از این کودکان را با کودکان مبتلا به دیابت نوزادی تأیید شده و گروه سومی که در سن بالاتر (24-26 ماه) دیابت نوع 1 برای آنها تشخیص داده شده بود، مقایسه کردند. محققان ژن ها و سیستم ایمنی بدن آنها را بررسی نمودند، همچنین مقدار انسولین تولید شده توسط بدن کودکان، را اندازه گیری نمودند. آنها نتیجه گرفتند که ترکیبی از خطر ژنتیکی بالا برای دیابت نوع 1 ، علائم حمله ایمنی به سلولهای تولید کننده انسولین و ظرفیت تولید انسولین پایین، همه به وجود دیابت نوع 1 در کودکان زیر شش ماه اشاره دارد.این اولین بار است که یک بیماری خودایمنی که به دلیل یک تغییر ژنتیکی ایجاد نشده است، در کودکان جوانی با این سن دیده می شود.

محققان همچنین کشف کردند که وزن کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 با شروع زودهنگام، نسبت به میانگین وزن تولد کمتر است و هرچه این دو وزن کمتر باشد، دیابت نوع 1 آنها زودتر تشخیص داده می شود. در مقابل، کسانی که بعد از شش ماهگی دیابت نوع 1 برای آنها تشخیص داده شده بود، در هنگام تولد وزن طبیعی داشتند، این نشان می دهد که وزن کم هنگام تولد فقط یک ویژگی خاص از دیابت نوع 1 بسیار زودرس است.

معمولاً جنین شروع به ساختن انسولین در رحم می کند و این هورمون به رشد او کمک می کند. این یافته های جدید این سوال را مطرح می کند که آیا حمله ی ایمنی پشت دیابت نوع 1 می تواند قبل از تولد در برخی از نوزادان شروع شود و منجر به کاهش تولید انسولین و در نتیجه کاهش وزن هنگام تولد نوزاد شود. این موضوع، درک فعلی دانشمندان از سیستم ایمنی بدن در اوایل زندگی را به چالش می کشد.

محققان اکنون می خواهند این فرم نادر از ابتلا به دیابت نوع 1 بسیار زودهنگام را با جزئیات بیشتر بررسی کنند تا بفهمند که چگونه ممکن است سیستم ایمنی قبل از تشکیل کامل، سرکش شود.

دکتر Matthew Johnston، از دانشگاه اکستر، گفت: این مطالعه ثابت می کند که دیابت نوع 1 می تواند در چند ماه اول زندگی وجود داشته باشد، و در زیر مجموعه کوچکی از نوزادان ممکن است حتی قبل از تولد شروع شود. ما همچنین دریافتیم که دیابتی که در سنین بسیار پایین تشخیص داده شده با پیشرفت سریع برای از بین بردن کامل سلولهای بتا تولید کننده انسولین همراه است.

دکتر Richard Oram، از دانشگاه اکستر، گفت: مراحل بعدی این تحقیق، بررسی سیستم ایمنی بدن با جزئیات بیشتر است، ما امیدواریم توضیحی برای چگونگی ایجاد این نوع از دیابت نوع 1 زودرس بیابیم و اینکه آیا این بینش ها می تواند راه های جدیدی برای پیشگیری یا درمان این بیماری در آینده ایجاد کند.

دکتر الیزابت رابرتسون، مدیر تحقیقات در مرکز دیابت انگلستان که بودجه ی این تحقیق را تأمین کرد، گفت: این یافته های مهم در مورد وجود دیابت نوع 1 در چند ماه اول زندگی، درک ما را از زمان شروع این بیماری و زمانی که اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می تواند شروع  شود، تغییر داد. اکنون باید قطعات این پازل را برای یافتن توضیحی برای چگونگی و علت بروز دیابت نوع 1 در چنین سنین پایینی در کنار هم بگذاریم.

این نتایج همچنین می تواند بینشهای اساسی در مورد دلایل بروز دیابت نوع 1 به طور کلی، در افراد در هر سنی ارائه دهد، که برای ابداع درمان هایی بمنظور توقف یا جلوگیری از این بیماری تغییر دهنده زندگی در نوزادان، ضروری خواهد بود.

منبع:

https://diabetologia-journal.org/2020/10/09/type-1-diabetes-could-begin-in-the-womb-new-research-suggests/